Etter en stund så er det slik i mitt hode at jeg ikke vet hvor jeg startet og hvor jeg kommer til å slutte for å igjen komme til starten .....
I et studie er det ofte slik at man må analysere hva andre har gjort, og dette kommer i form av en oppgave som må løses.
Her er min tilnærming og bloggnotat til denne oppgaven,- som skal svares "....skriftlig i et offentlig bloggnotat som andre skal lese." ... jeg er ennå litt usikker på blogging jeg ....men..😝
Vel bekomme 👇
Valg av Plattform:
Denne bloggen er skrevet på plattformen WordPress. Dette er en av mange plattformer man kan skrive blogg på. Hvorfor institutt for informatikk og e-læring har valgt denne plattformen er jeg jo ikke helt sikker på, men NTNU har sitt eget domene og WorsPress kan brukes på eget domene. Man slipper å ha WordPress i adressen og systemet virker å være laget på eget "kjøkken.
En annen grunn er kanskje som jeg kan se i Wikipedia, at dette er det mest populære bloggsystemet i verden. Tall fra april 2016 viser at mer enn 60 millioner nettsider er laget med WordPress.
Innhold:
Denne bloggen er skrevet på plattformen WordPress. Dette er en av mange plattformer man kan skrive blogg på. Hvorfor institutt for informatikk og e-læring har valgt denne plattformen er jeg jo ikke helt sikker på, men NTNU har sitt eget domene og WorsPress kan brukes på eget domene. Man slipper å ha WordPress i adressen og systemet virker å være laget på eget "kjøkken.
En annen grunn er kanskje som jeg kan se i Wikipedia, at dette er det mest populære bloggsystemet i verden. Tall fra april 2016 viser at mer enn 60 millioner nettsider er laget med WordPress.
Innhold:
på. Hvorfor Institutt for
informatikk og e-læring har valgt denne plattformen er jeg ikke helt sikker på,
men NTNU har sitt eget domene og WordPress kan brukes på eget domene. Man slipper å ha WordPress i adressen og systemet virker å være laget på eget "kjøkken".
men NTNU har sitt eget domene og WordPress kan brukes på eget domene. Man slipper å ha WordPress i adressen og systemet virker å være laget på eget "kjøkken".
En annen grunn er kanskje, som jeg
ser i Wikipedia, at dette er det mest populære blogg systemet i verden.
Tall fra april 2016 viser at mer
enn 60 millioner nettsiderer lager med WordPress.
Bakgrunn for bloggen:
Denne bloggen er i hovedsak rettet
mot de som studerer itfag ved NTNU. Den er laget for å være en arena
for deling av kunnskap og
erfaringer gjort i hovedsak av faglærere /ansatte ved Institutt for
informatikk
og e-læring ved NTNU, men her
finner vi også innlegg fra SoMe-student. Instituttet ønsker med dette å ha en
digital kontaktflate med
samarbeidspartnere og studenter, og at vi som er lesere kommer med
innspill slik at
det blir en dialog mellom oss og
instituttet. Rett og slett dele sin kompetanse i et sosialt medium.
Bloggen handler om ulike tema innen itfag og informasjon om hvilke fag man kan ta på NTNU. Det blogges om ikt,teknologi og sosiale medier. Her finner jeg som leser varierte tema hvor noen går i dybde mens andre nevnes og beskrives kort. Jeg finner også tips for læring samt andre nyttige tips om studier og forskning innenfor itfagene,- noe som er veldig nyttig for med i mine SoMe-studier.
Bloggen handler om ulike tema innen itfag og informasjon om hvilke fag man kan ta på NTNU. Det blogges om ikt,teknologi og sosiale medier. Her finner jeg som leser varierte tema hvor noen går i dybde mens andre nevnes og beskrives kort. Jeg finner også tips for læring samt andre nyttige tips om studier og forskning innenfor itfagene,- noe som er veldig nyttig for med i mine SoMe-studier.
Innlegg:
Bloggen har 216 innlegg fordelt på 10 kategorier, og vi kan se at over halvparten av innleggene er skrevet av Horgen, som er studieprogram-leder. De fleste innleggene finner vi i kategorien data og teknologi, men det er også mange innlegg i kategorien itfag. Vi ser forøvrig at studiet tilbyr i alt 55 fag i kategorien itfag. Jeg anser det som fint at innleggforfatterne har bilde av seg selv med på innleggene. Dette gjør at det "treffer" mer synes jeg. Alltid hyggelig og tillitskapende å se de man "hører på" og "snakker" med.
Innleggene har kommet forholdsvis jevnlig, men alt fra 1-6 pr.mnd, og noen kan være gjentatt fordi de stadig er aktuelle og man ønsker å fremme tidligere innlegg. Ser at innleggene også kommer naturlig lettere i studietiden enn i ferietid.
Arkiv:
Bloggen har et arkiv som strekker seg fra perioden 2010 - 2016, så jeg tenker at her skal man som leser se på
Bloggen har 216 innlegg fordelt på 10 kategorier, og vi kan se at over halvparten av innleggene er skrevet av Horgen, som er studieprogram-leder. De fleste innleggene finner vi i kategorien data og teknologi, men det er også mange innlegg i kategorien itfag. Vi ser forøvrig at studiet tilbyr i alt 55 fag i kategorien itfag. Jeg anser det som fint at innleggforfatterne har bilde av seg selv med på innleggene. Dette gjør at det "treffer" mer synes jeg. Alltid hyggelig og tillitskapende å se de man "hører på" og "snakker" med.
Innleggene har kommet forholdsvis jevnlig, men alt fra 1-6 pr.mnd, og noen kan være gjentatt fordi de stadig er aktuelle og man ønsker å fremme tidligere innlegg. Ser at innleggene også kommer naturlig lettere i studietiden enn i ferietid.
Arkiv:
Bloggen har et arkiv som strekker seg fra perioden 2010 - 2016, så jeg tenker at her skal man som leser se på
noe av informasjonen med “briller”
som sier at dataverden har “gått videre” og at endel info er av “gammel”
dato.
Kommentarer:
Når jeg ser på
innleggskommentarer, så kan dette være en tilbakemelding om at dette var nyttig
informasjon
for leseren, eller det kan være
tips eller tilleggsopplysninger til forfatter og lesere som gjør at man får mer
fagpåfyll enn innlegget beskriver.
Men samtidig ser jeg også at det ikke er så mange kommentarer.
Dette kan man kanskje tolke på
flere måter. Enten er innleggene slik for leseren at de gir nok info, leseren
har
ikke særlig bakgrunnskunnskap fra
før, innleggene er for “gamle”, eller leseren ikke har noe å tilføye,
eller kanskje innleggene rett og
slett ikke er mye lest.
Det som kanskje er like så
interessant ved et innlegg er når kommentarer gir en høyere verdi
på innlegget enn
det innleggsforfatteren hadde
klart, eller hadde til hensikt å meddele i utgangspunktet.
Et eksempel på dette er: http://blogg.itfag.no/2014/01/10/blir-wonderloop-det-neste-store/#comments
Der Magnus Kristiansen, den
11.mars 2014 kommenterer og legger samtidig ut en lenke fra sitt
innlegg om
Wonderloop i november 2013.
Men i dette tilfelle er det slik at lenken som ligger der er
“råtten”, og dette
er jo også en ting man må tenke på
når man skiver innlegg i egen blogg. Lenker man til noe, så må man med
jevne mellomrom drive opprydding
og sjekke at lenker fungerer,
Sosiale medier:
Bloggen er knyttet opp mot andre
sosiale medier som instituttet har opprettet og har gjennom dette en bredere
kontaktflate og større mulighet til å nå ut
med sitt budskap. Web 2.0 er altså utnyttet gjennom flere måter å
kommunisere på.
Tags:
Bloggen har flere tags. Disse
viser stikkord i fht hva bloggen handler om. Kort sagt en mer detaljert beskrivelse
på hva innlegget handler om.
Ved bruk av tags så øker man
sjansen for at man blir “truffet” av andre brukere.
Ser at i denne bloggen har
f.eks ett innlegg kategori: Studier, og ett tagg: tips.
Eks:
Mulighet: Søk lokalt opptak og gå rett inn i 2. eller 3.klasse
Innspill: 1 kommentar Kategori:Studier Tagger:tips
Når man trykker på tagg så havner innlegget øverst og samler andre innlegg som er tagget med tips.
Ser at bloggen har en kategori som heter Tips og Triks,- så her har jeg nok
ikke helt forstått hvorfor taggen
heter Tips. Ville vel heller lagt
dette under kategori Tips, og så gjort tags på hva innlegget handler om hva for
noe tips. Men dette er
kanskje en smakssak også ut fra hva man vil ha fokus på ?
Legger merke til at bloggen ikke
er aktiv pt. Ser også at siden ikke er særlig aktive på twitter,
men har den siste tiden vært
daglig aktiv på FB. Bloggen har 66 følgere på FB, men jeg ser samtidig at
FB-siden har 895 likerklikk og at
det er 834 som følger der.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar