Oppgave 3 – Forventningsfaktorer Det finnes fem forventningsfaktorer når bedrifter opptrer på nett (se leksjon). Ta utgangspunkt i en bedrift som er på nett og beskriv i hvilken grad de oppnår disse forventningsfaktorene, og hva som er bra, og hva de kunne ha gjort bedre. Du bestemmer selv hvilken plattform du ønsker å finne bedriften på, det kan f.eks. være Facebook, Instagram, Blogg, Twitter, TripAdvisor osv. Skriv 1-1 ½ A4 side.
👉Skogstad Sport på sosiale media - forventningsfaktorer
Med Web 2.0 har mange bedrifter fått mange arenaer å kommunisere med sine kunder på. For å lykkes i sosiale medier må kommunikasjonen være både åpen og troverdig for at andre kan finne den så interessant at de leser det som er publisert. Samtidig må bedriften tenke på sitt omdømme og leve opp til forventningene for å bygge relasjoner til både kunder og media. Klarer de dette kan det å benytte seg av sosiale media være et effektivt verktøy for å nå ut med sine produkter.
I denne oppgaven har jeg valgt Skogstad Sport som bedrift for analysen av forventningsfaktoren som legges til grunn. Skogstad Sport er å finne på flere plattformer:
· Facebook: https://www.facebook.com/skogstadsport, - har 61.210 følgere
· Instagram: https://www.instagram.com/skogstadsport, - har 3.877 følgere
· YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=A2r9pYy8clo, - 2 filmer, sett tilsammen 114 ganger
· - Twitter: https://twitter.com/skogstadsport, - 466 følgere
· - Blogginnlegg, eks: https://www.skogstadsport.no/blogg-skituren
· - LikedIn: https://no.linkedin.com/company/skogstad-uk, - 239 følgere
Skogstad sport er på "alle" plattformer og all aktivitet er forankret til deres "landingsside" https://www.skogstadsport.no. I tillegg finner man bilder fra Skogstad Sport på både Flickr, Timblr og Pintrest. Skogstad Sport har flest følgere på sin Facbookside og jeg har valgt å se nærmere på denne siden gjennom Clara Shih (2011) sine beskrivelser av forventningsfaktorer.
Troverdighet
Skogstad Sport er veldig aktiv på sin Facebookside, og de har en sammenhengende identitet på sine sider. De viser sine produkter gjennom aktiviteter, og helst gjennom fritidsaktiviteter i Nordfjord/Stryn ,- stedet hvor produktene har sitt opphav. De sier på sin nettside at de "holder det de lover og jobber for en åpen og klar kommunikasjon i alle ledd". På FB-siden har de lagt inn sine verdier som er jordnær, ansvarlig, troverdig-trygg, aktiv, kreativ og kompetent. Gjennom aktiviteten på jeg ser på FB-siden oppnår de nettopp dette. De svarer på de aller fleste innlegg/spørsmål og har en personlig tone. Lover de noe holder de dette, dette ser vi f.eks gjennom deres konkurranser. De styrker gjennom dette sin posisjon i fagfeltet sport/sportstøy og de bygger relasjoner med sine kunder.
Samtidig ser jeg at deres lenke til Produktkatalogen og Instagram feed ikke fungerer akkurat nå, og dette blir jo et "brudd" med troverdigheten de elles viser.
Gjennomsiktighet
Skogstad Sport oppnår en gjennomsiktighet ved å være på mange arenaer. De er åpne og gir oss sin visjon og sin forretningsidè i omtalen om seg selv på FB. I og med at de lett tilgjengelig har lenke til sin hjemmeside på nettet, kan man også der lese mer om både deres engasjement i lokalt samarbeid, miljøarbeid, veldedighetsarbeid, og informasjon om deres fabrikker og produksjon. Dette er informasjon man kan sjekke om de etterlever.
Når jeg ser igjennom en del av feeden ser jeg at de 5.februar mener selv de fortsatt har noe å lære. De har lenket en stillingsannonse på FB hvor de ser etter en "..som er mester på digitale flater".
Åpenhet
Når jeg leser i dere FB-feed , ser jeg at de lar følgere komme med både positive og negative innspill, og de svarer på disse på en hyggelig måte. Følgeren ser her at hun blir hørt og at Skogstad Sport tar hennes innspill til etterretning. De viser både åpenhet og troverdighet Jeg viser her til en feed i fht årets julekalender:
Følger: "Dere burde stenge kommentarfeltene fordi vinnerinnlegget forsvinner da folk fortsetter å kommentere selv om konkurransen er ferdig :)Jeg kan ikke finne noen kommentar om en vinner siden det alltid kommer flere kommentarer" 😊:
Skogstad Sport: "Hei, Takk for kommentar. Vi kommenterer på kommentaren til den som vinner, så den får en notifikasjon. Og vi endrer også posten nå, slik at det står i selve innlegget hvem som har vunnet 😊:
Mvh. Mari
Rask respons
De svarer de fleste enten med innlegg, likes eller hjerte og de svarer raskt. Men de svarer ikke på alle innlegg som kommer. Ser at en dame litt før jul spør om et produkt .
"Hei 😊🤗 får dere inn igjen skjåk i fargen teal i minste størrels? Og er det alternativt noen butikker som kan ha denne på lager om ikke? God romjul og godt nytt år."
Dette innlegget har altså ikke Skogstad Sport svart på, i alle fall ikke i offentlig. Har de åpnet for engasjement og medvirkning, tenker jeg at det beste er å svare på dette spørsmålet slik at spørsmålsstilleren ser at hun blir hørt. Det er viktig for at Skogstad Sport at de viser sine følgere at de er oppmerksomme i dette nettsamfunnet.
Langsiktighet
Det ser ut til at Skogstad Sport har vært langsiktig i sin tenkning på sosiale medier. De er flinke til å reklamere for sportslige aktiviteter de er med på og sponser. Gjennom dette får de reklamert for sine produkter og sin sportslige aktivitet, og jeg vil tro at de knytter varige relasjoner til kunder gjennom fellesskapet på FB gjennom dette. Ved å være gjennomsiktig, ha åpenhet, gi rask respons og samtidig opptre med troverdighet, vil den langsiktige gevinsten komme.
Ved å ha så mange følgere på FB vil de innhente en stor mengde publikumsdata. På deres "Innsikt" vil de kunne avlese mange data om de som følger og liker innlegg. Ved å kombinere data de har her med data de har på andre sosiale medier, vil de kunne målrette sin forretningsvirksomhet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar